2

Duurzame zelfzorg (2)

Je drukke leven kan te vermoeiend zijn om jezelf van de basisbehoeften te voorzien: gezonde geestelijke voeding, stille tijd met God, gezonde lichamelijke voeding, voldoende dagelijkse beweging, voldoende nachtrust en een dagritme mét genade. Hoe harder de sneltrein van het leven voortrolt, hoe moeilijker het is om uit te stappen en stil te staan.

Stilstaan en je verdiepen in de noodzaken van het leven om daarna op een andere koers aan te sturen vragen om gedisciplineerde stuurmanskunsten. Goed plannen is moeilijker met een volle agenda. Je laten voortstuwen door alles wat zich voordoet is funest. Op termijn wordt je werk zwaar, je geniet minder van mooie mensen en momenten in je leven, je emoties zijn minder gecontroleerd. Wil je jezelf en anderen tekort blijven doen? Dit kan ik niet geloven! Je wilt het anders. Kijk eens achterom (afgelopen week) om vooruit te leren (nieuwe week). Ik weet wat het is om door te hollen. Ik kijk even terug naar de tijd waarin we nog een jong gezin waren. In ons gezin, met vier kleine pittige kinderen binnen vier jaar, was er weinig tijd om stil te staan. Ik maakte daardoor verkeerde keuzes. Die keuzes kunnen op termijn ook verkeerde uitwerking hebben. Ik had allerlei uitvluchten om maar geen rust te kunnen nemen. De kinderen waren belangrijker dan mijzelf. Maar nu twijfel ik sterk of dit eerlijk was. Dat dacht ik. Was het een eerlijke gedachte? Kon ik nog wel bouwen als moeder aan Gods Koninkrijk? De reacties die ik projecteerde op mijn kinderen kwamen vanuit een moeder die overvol zat met emotie en gedachten. Ik wens je van harte een sta-eens-stil-moment om tot juiste keuzes te komen. Zowel de retraite, de ME-TIME en de vrouwendagen zijn er op gericht om te blijven staan in de hectiek van de dagelijkse beslommeringen. Zo mag je vervuld je taak op je nemen en bouwen aan Gods Koninkrijk. In het huwelijk, het gezin of in je van God ontvangen beroep.

Welke zelfzorg?
Zelfzorg is niet egoïstisch; maar is hard nodig! Jij mag de mooie taak op aarde vervullen om anderen vreugdevol en liefdevol te vullen. Je geliefden zijn het waard dat jij ze de volle aandacht geeft. Hoe kan dat wanneer je jezelf maar een beetje aandacht en liefde geeft? Vooral wanneer je jezelf erg verantwoordelijk voelt is zorg voor jezelf van levensbelang. De zelfzorg mag een dagelijks agendapunt zijn. Elke dag een uur, elke week een dagdeel, elke maand een dag en elk jaar een week neem je een-beetje-zelf-zorgtijd. Wanneer je een relatie hebt of getrouwd bent kun je elkaar daarin steunen. Hierbij kan een prioriteitenlijstje helpend zijn; God, jij en de ander. Laat je vullen voor je leegloopt! Doe waar jij van geniet en wat bij je past, creatief bezig zijn, een wandeling maken of werken in de tuin.

Retraite
In de vorige blog las je over de retraite. Een retraite is een leef-bewust-tijd. Belangrijke onderdelen zijn stilte met God, aandacht, beweging, gezonde voeding, keuzes maken, timemanagement en meer. Verschillende verzekeringen vergoeden de retraite omdat het belang van een retraite voor de algehele gezondheid, privéleven en de productiviteit op het werk verbeteren.

Diaconessenhuis
In het voormalige diaconessenhuis in Amerongen hebben we een aantal kamers gehuurd met eigen zitje, douche en toilet. Een mooie gebedstuin met veel meditatiemogelijkheden, de schuilhut in de tuin, de verschillende hoekjes in het hele gebouw, de bibliotheek en de gebedsruimte in de kelder staan tot onze beschikking. Het bos ligt bij de voordeur en nodigt uit tot een stiltewandeling of een meditatieve wandeling. Je hebt de mogelijkheid om aan een midweek of een driedaagse deel te nemen. In deze week word je volledig verzorgd. Zo krijg je ruimte om te ont-moeten.

Een extraatje

Tijdens de retraite komt een diacones ons bezoeken en iets over haar dienstbaarheid aan God vertellen. Dat maakt het diaconessenhuis tot een extra mooie plek voor een retraite.

Vergoeding

Sinds 2022 vergoed ProLife de retraite. Je ontvangt €185,00 terug op het totaalbedrag. Dat is mooi meegenomen. Een extra stimulans om de stap te wagen. Schrijf je maar in.

Meld je aan voor onze blogberichten