2

Meer van minder

Stilte. De een vindt het heerlijk en voor de ander is het beangstigend. Stilte vraagt om reflectie. Hoeveel ingrediënten van de stilte stop jij in je dag?

Ik voelde de afgelopen weken grote behoefte aan een noodzakelijke stilte en rust. Dit had alles te maken met het bericht wat ik kreeg en waarover ik in de vorige blog schreef. STILTE, RUST, ORDE! Ik hoorde de roep van mijn hart en luisterde er naar. Ik sloot me even af van alle omgevingsprikkels. Ik zette verschillende relaties en afspraken in de wacht. Alleen noodzakelijke afspraken gingen door en daar kon ik me op deze manier ook beter op focussen. Ik deed recht aan mezelf en waardeerde mijn behoefte. Niet alleen voor mezelf maar direct ook in het belang van mijn man en kinderen.  

God heeft mij grenzen gegeven die ik niet over hoef (mag?) te gaan. Ik mag zijn wie ik ben; gevoelig in relaties en allergisch voor breuken. Toch krijg ik juist zulke kruisen. Waarom doet God dit? Persoonlijk weet ik dat ik gekneed moet worden. Kneden doet pijn. Ik bid daarom te meer of ik een vat tot Zijn eer mag zijn. Ik ben ik maar God weet het beste wat goed is voor mij. 

De volgende strategie gebruikte ik om stap voor stap weer de gewenste verbindingen met anderen te vinden.

  1. Ik sloeg geen stille tijd over (wat zijn stille tijden onder het kruis vaak rijke tijden!)
  2. Ik luisterde naar mijn behoefte
  3. Ik maakte deze bekend aan anderen
  4. Denk in mogelijkheden
  5. Ik stelde een doel
  6. Ik maakte een dagplanning
  7. Ik dwong mezelf me hieraan te houden
  8. Ik gaf toe aan de rust (ook een middagdutje)
  9. Ik sliep ’s nachts slecht en daarom nam ik overdag mijn rust
  10. Ik maakte een to-do lijstje voor het moment ik weer meer ruimte had

Tijdens de storm zocht ik het water op. De wind was sterk en mijn krachten spanden zich in om tegen de wind in mijn weg te gaan. Grenzen opzoeken van mijn fysieke krachten gaf ruimte in mijn hoofd. Dit was goed. ’s Nachts sliep ik zoveel beter. Ik kreeg nieuwe krachten.  

Het kan ook kleiner.

  1. Start de dag in rust. Luister naar Gods stem vanuit Zijn Woord en ga in gebed. Zoek Zijn nabijheid op
  2. Tijdens de dagelijkse bezigheden kun je bewust ademhalen in je onderbuik. Kijk voor ademhalingsoefeningen op YouTube
  3. Kun je zingen. Zingen stimuleert je gelukshormoon. Zingen is een medicijn.
  4. Kun je onder het werken mediteren. Je focust je op Gods woord in plaats van op je zorg. Denk eens aan een ME-TIME.
  5. Kun je gewoon even bewust genieten van een warme kop koffie of thee. Even je ogen dicht, ruiken, voelen en ervaren.
  6. Laat niet alle apps e.d. bij je binnen komen. Zet de geluiden van je telefoon op stil en antwoord op twee á drie momenten per dag. Vroeger bracht de post onze berichten een dag later en antwoorden we ook niet direct. Wat is het probleem?
  7. Zorg voor een gestructureerde dagplanning
  8. Ga elke dag naar buiten
  9. Leg een uur voor je gaat slapen je telefoon weg en neem rust (douche of bad, boek, creatief bezig zijn, dagboek schrijven, schemeren of ..….)

Meer stilte verminderd de hoeveelheid dagelijkse prikkels. Het geeft ons brein de mogelijkheid om orde te scheppen in de chaos van onze gedachten. Teveel geluid zorgt voor stress en spanning.

Stilte is medicijn voor een goede gezondheid

We leven in een razende wereld. Vanaf het moment dat we in de ochtend wakker worden wordt het brein blootgesteld aan prikkels en om daadwerkelijk in actie te komen maakt het lichaam adrenaline en cortisol aan. Tijdens drukke dagen blijft je lichaam cortisol (stresshormoon) aanmaken. Het fijne hiervan is dat jij actief kan blijven, deadlines kan halen en letterlijk in een actieve modus kan blijven functioneren, maar langdurige stress in je lichaam is op lange termijn schadelijk voor de gezondheid.

Weinig stilte geeft negatieve emoties

Voel je de spanning in je lichaam na een drukke dag? Het is goed mogelijk dat jouw brein teveel verschillende signalen en prikkels heeft ontvangen. Negatieve emoties kunnen voortkomen uit te weinig stilte. De stilte kan ervoor zorgen dat jouw brein zich kan herstellen en jouw lichaam zichzelf kan ontspannen. Tijdens de retraite wordt je gevuld met rust en stilte. Valt stilte je zwaar? Dan zijn de gratis coachgesprekken tijdens de retraite een steun in de rug.

Rust voor je brein

Op ons werk, onderweg, in de winkel, op straat en in gesprek met anderen worden onze oren gevuld met geluiden. Vaak is het pas weer stil als we ’s avonds in bed onze ogen sluiten. Tenminste wanneer de kinderen thuis zijn of liggen te slapen. Dan is dat letterlijk een rustmoment voor jouw brein. Hoewel bepaalde geluiden, zoals klassieke muziek, juist positief kan bijdragen aan het concentratievermogen heeft teveel of te vaak geluid het tegenovergestelde effect. De voortdurende toestroom van prikkels kan ervoor zorgen dat we snel zijn afgeleid, een korte spanningsboog hebben en we minder oplossingsgericht kunnen denken.

Een vraag 

Even een vraag; Hoe goed concentreer jij je op het gesprek met je echtgenoot, kind of vriend(in) terwijl andere geluiden op de achtergrond aanwezig zijn? Voel jij de hartelijke verbondenheid en liefde nog? Tot jezelf? Tot degenen van wie je houdt? De zelfliefde is verbonden met de liefde tot de ander. Ik rende vaak door en schaam me achteraf over te weinig aandacht voor mezelf en daardoor voor mijn man en kinderen. Deze valkuil is spijt achteraf die je niet meer recht zet. Mag ik je vragen om het anders te doen dan ik deed?

 

Meld je aan voor onze blogberichten